27 september 2011

En stor portion snällhet


"" Var snäll mot dig själv när du lär dig & upplever nya saker ""

Fastnade för en replik i en film under en kväll förra veckan. Det är lätt att sätta upp ribban alldeles för högt i många våra angelägenheter och att döma istället för att uppmuntra sig själv. Kanske är det så att vi ofta ger vänliga och erkännande ord till våra medmänniskor, men inte till oss själva. Kanske pekar vi med hela handen rakt emot oss och därför ofta känner oss otillräckliga i våra stora och små livsuppdrag? 

Ödmjukhet, kärlek och tolerans vill jag vi ska ge oss själva i present och en stor portion med snällhet. Varje dag. Särskilt när vi står inför nya uppgifter i livet som kan skapa obalans och rädsla.  


Var inte så taggig mot dig själv. 

14 kommentarer:

Lisa sa...

Kloka ord!

Klara sa...

Så klokt sagt och en sån vacker bild :) Visst är det väll fint när man hittar små meningar i filmer eller böcker som får en att tänka till lite extra. Ibland kan de där meningarna dyka upp i andra till synes väldigt ytliga filmer /program. Jag tittade på 90210 (Beverly Hills) i sommras och fick höra följande historia; Hövdingen i en indianfamilj satt och talade med sin son runt lägerelden. Faderna sa till sonen att inom oss finns två vargar som kämpar, en ond och en god. Sonens fråga löd; Men vem av dem vinner? Fadern sa; Den vargen man matar. Du förstår innebörden. Det fick mig att tänka till lite extra trots att det kom ur en ytlig tonårsserie :)

Malin-Charlotta sa...

Välkommen Lisa & tack för du tittar in med en fin kommentar!

Ska hälsa på hos dig nu :)

Malin-Charlotta sa...

Min Klara sitter även hon på tänkvärda guldkorn!

Å vad bra det blir när vi för budskap vidare. Kram på dig!

Anita sa...

Har just nu suttit här i Vietnamn och läst dina stjärnklara inlägg. Bra!!!!
Hoppas att du kommer ihåg att du är viktig för mig.
Kanske det kommer fler kommentarer här ifrån eftersom jag har visat din blogg för mina vänner här.
Kramis min kärdotter.

Malin-Charlotta sa...

Min finaste kärmor! Tänker så på dig, både jag & Håkan. När du kommer hem ska vi dela ut massa, massa kärlek till dig.

Kommentarer och läsare är så välkomna! Ju fler vi är som delar desto starkare blir vi. Fint av dig att titta in från din semester.

Ha det nu underbart, älskade du. Sol & kärlek önskar jag dig!

Malin sa...

Ja vi får inte glömma bort oss själva. Det är viktigt att vara snäll, både mot andra och mot sig själv. Många kvinnor skulle behöva bli bättre på det, mot sig själv och mot andra (så som jag tänker i mitt inlägg). Jag ska tänka på att ge fler tjejer komplimanger på jobbet och även utanför. Det kanske kan bidra till något.

Sprang lite igår och kändes ok, men inte mer. Förkylningen är inte helt borta. Så hoppas på att blir 100% frisk och kunna springa på några ggr innan loppet, då ska jag springa både för dig och min kompis som åker till USA istället för att springa. Oj vad fort det kommer gå... :)

i min lilla lilla värld sa...

Du är en väldigt klok människa. Vet du det ?

Malin-Charlotta sa...

Malin! Det KOMMER att bidra till massor av positiva saker!

Och Ja, jäklar vad fort det kommer att gå ;-) Ska stå och hejja på dig, Malin!

Hoppas nu förkylningen flyttar för dig, min är borta efter att varit hemma tre dagar från jobbet för att fylla på energiresurserna.

Malin-Charlotta sa...

Sara, Tack, men vi är alla väldigt kloka. Tillsammans :-)

Anna-karin L sa...

Fint att bli påmind om det här med nya saker som man inte är så bra på i början, att klappa sig själv på axeln för de små framstegen istället för att stöna Aaarggh! för misstagen. Och bästa sättet att lära sig nya saker är att ha roligt samtidigt, att låtsas att man leker nån fånig lek har jag hört ska va effektivt. Man får ha tålamod med sig själv oxå, som jag läste nånstans. Mod att tåla sig själv! Och tack Klara för indianhistorien, den har jag läst förut, men alltid lika tänkvärd varje gång jag hör den.

Malin-Charlotta sa...

Tänk vad bra det är att ha varann här, ett forum där vi påminner varandra om viktiga saker gentemot oss själva.

Tack Anna-Karin!

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

klokord.

Malin-Charlotta sa...

Livet är en enda stor lärobok, som alla kan läsa ut, om de vill :) Så kloka är vi tillsammans, inte var för sig :)

Tack oroshjärta :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...