31 juli 2011

Lösenord

Jag fick en bok av en mycket kär vän i födelsedagspresent och idag öppnade jag den världen. Helt maniskt rullade jag runt bland bokstäverna, kunde inte sluta läsa även om texten ibland var svår förstå till fullo ( tålamod Malin! jag vill ju gärna förstå allt på en gång...) Ur ett kapitel som heter "Identiteten" där budskapet säger att "allt livet går ut på är utveckling och förändring" kom en helt fantastisk mening. Jag delar den med er för att sedan fritt låta er tolka det ni ser. 

""Man kan inte stiga ner i samma flod två gånger. Allting flyter""

"Lösenord" av Ann Henning

7 kommentarer:

i min lilla lilla värld sa...

Jag läser aldrig. Man borde kanske göra det då och då =)

Malin-Charlotta sa...

Godmorgon! Jag läste heller aldrig tills för ungefär drygt en månad sen. Då behövde jag snabb hjälp att förändra ett tankemönster som inte var bra för mig. Min kollega läser mycket och gav tipset 'Att välja glädje' av Kaj Pollak. Den förändrade och den hjälpte. Och sen dess har läsandet bara fortsatt....

klara sa...

Åh det vet jag inte hur jag ska tolka. Måste suga på den karamellen ett tag :)Önskar jag hade koncentrationsförmåga att läsa men det är svårt. Men jag fascineras av böcker. En av mina favoritplatser är bibliotek. Det är så undehållande bara att gå omkring och läsa på baksidan av böcker eller bara titta på bilderna. Jag älskar barnböcker :)
Tack för din omtänksamma kommentar. Jag tycker det är så härligt att hör att du har kunnat komma tillbaka till arbetslivet trots att du varit så djupt nere. Det inger mig hopp för framtiden. Jag hoppas att jag liksom du ska få chans att ta det steg för steg, lite i taget med social träning till en början. För i dagsläget känns det som jag tappat det sociala totalt. det är nästan så att det skrämmer mig. Jag har nog alltid varit lite av en ensamvarg men sjukdomen har gjort mig mer ensam än vad jag hade velat.Och ensam är inte stark det har jag fått lära mig genom åren.

Vat inte om jag frågat det förut men vad är det du jobbar med? Är du PT på heltid? Appropå att skriva så tror jag att det är väldigt bra att skriva oavsett vilket ämnesområde man väljer. Vissa saker kan vara för svåra, så man gör nog klokt i att börja i den ände som det känns som att man kan hantera och sedan efterhand kanske röra sig mot det som känns svårare. Skriver du för dig själv eller har du för avsikt att publicera det på något sätt?

Trillingnöten sa...

Det där ska jag ta tillvara på! Vilket fantastiskt citat. För så är det ju :) Allt förändras från sekund till sekund. Verkligen kloka ord. Boken finns nu på min lista att läsa!

Malin-Charlotta sa...

Kram på er båda & tusen tack för ni tittar in så flitigt:) Svarar imorgon, är helt vimmelkantig efter en lång dag med mycket jobb o träning. John Blund ropar efter mig med bestämdhet.

Sov så gott <3

Malin-Charlotta sa...

Trillingnöten: Läs den! Den är lite annorlunda men jag är övertygad du kan se budskapen i den. Det ironiska är, den påminner oerhört mycket om den bok jag själv jobbar på (eller en av dom). Jag blev helt chockad emellanåt. Tror det var därför jag plöjde igenom den på mindre än ett dygn ;-) Haha!

Malin-Charlotta sa...

Klara min, jag jobbar inte som PT, är utbildad träningsinstruktör sen i våras genom att jag tog tjänstledigt från jobbet. Ska fortsätta med PT kursen till vintern. Jag hjälper däremot människor med olika idrottsliga/mentala mål för att hålla kunskaperna färska. Jag vill inte kalla mig PT eftersom jag inte är klar, så titeln har blivit tränigscoatch. Jag vill förmedla med min hjälp att kropp och själ är en enda enhet, ett unikt samarbete. Många som tränar, jobbar emot kroppen, medan jag vill lära dom att jobba tillsammans med sin kropp för att nå harmoni och resultat om det är det som eftersökts. Lyssna och förstå den, se inåt hur våra känslor hänger ihop med muskler, stress och skador. Allt vi gör, känner och tänker påverkar oss fysiskt som psykiskt och det är långt alla medvetna om, de bara tränar och kör på tills de slår i backen eller skadar sig. Det vill jag hjälpa till att förhindra. (nu måste jag nog sluta berätta om allt jag vill jobba för annars kommer du inte orka läsa vidare..haha!) Är nog det som skiljer mig mest från andra instruktörer. Förutom det jobbar jag som golfbanearbetare/trädgårdsmästare på en golfbana.

Jag tror min sjukdom fortfarande är för färsk att skriva om, är inte redo. Konstigt, jag har inga problem att prata om den...(reflektion..)Jag kommer publicera det jag skriver, antingen genom ett förlag eller genom egna pengar.

Tankar om bibliotek. Det var längesen jag var i den atmosfären. Jag tar det till mig, ska uppsöka ett och gå och bläddra lite i böckerna. Göra lite som du. Låter så härligt.

Tack för du finns!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...