14 augusti 2011

Trollkarlen i ditt liv är du själv

""Inom varje önskan finns maskineriet för dess uppfyllelse. Det betyder att vi har förmågan att förverkliga våra innersta drömmar och det vi är. Om vi inte kan göra eller få någonting har vi inte en verklig längtan efter det. Så enkelt är det"" 

Av Deepak Chopra Ur Krama din Skugga av Debbie Ford

Min kollega sa till mig i förra veckan: Om jag verkligen önskar mig  någonting hade jag skaffat mig det.  Jag hade hittat ett sätt, gett mig själv tålamod och tid att uppfylla min önskan. Med de orden menar vi att allt är möjligt, den enda som bestämmer vad du vill förverkliga, är du själv. Men du bär själv ansvaret, ingen trollkarl kommer att svinga sitt spö över ditt huvud och uppfylla dina önskningar. Du måste själv starta motorn och se till att fylla den med bränsle.

9 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vet du, PRECIS så är det. Det finns ingen annan som kan hjälpa DIG uppnp DINA mål, det finns ingen som kan skapa DIN motivation. Allt finns inom oss. Mycket, om inte allt, handlar om tankens kraft. Tankar är oerhört kraftiga och påverkar allt i livet. Du kan om du tror att du kan, och du kan inte om du tror att du inte kan...Ett väldigt lärorikt inlägg.

Matilda sa...

Igår tog jag ett steg närmre en av mina innersta drömmar. Du vet, en sådan dröm man knappt vågar prata om så man viskar bara lite tyst, om ens det. Men igår tog jag ett steg närmre, typ 5 mil eller något.

Anna-karin L sa...

Så är det! Men det kan ta lång tid för vissa att komma dithän att de förstår detta med hela sitt väsen. Det är en sak att förstå med hjärnan, men att i hjärtat intergrera detta underbara budskap kan ta många års vilsegång. Det är svårt för dem som inte tror sig vara värda att få det de verkligen önskar sig, de vågar inte kämpa helhjärtat för de har kanske aldrig fått uppleva att det är möjligt att tänka sig till det de så hett önskar. Kanske har de tom gett upp sin önskan (det är ändå ingen idé). De människorna kan vi inte ge deras motivation, men vi kan uppmuntra dem, ge dem av vårt accepterande och visa att vi tror på dem, även om de misslyckas gång på gång. Ibland är det frustrerande att se hur folk inte kommer loss ur sin rädsla och apati, men gäller att inte döma dem för deras trångsynthet. De kanske behöver mer tid på sig än de som redan funnit nyckeln. Alla är där de ska vara. Ett gott exempel kan man vara förstås. Sen finns det de som tror att försakelse är gudomligt, att det är egoistiskt att försöka uppnå sina drömmars mål. De har oxå blivit präglade av ett samhälle som håller folk på mattan genom att få dem att tro att det finns gränser för vad som är möjligt. Och att det är synd/dåligt att älska sig själv.
Själv har jag inte nått riktigt dithän, men jag försöker att inte nedvärdera mig själv när jag inte lyckas älska och acceptera mig själv så mycket som jag skulle vilja. För jag vet att jag är på väg dit, varje misslyckande är en bit närmare att acceptera varje del av mig, både mina svaga och mina starka sidor. För att veta vad succe är måste jag ha upplevt vad fiasko är. För att veta vad kärlek är måste jag ha upplevt hur hat känns, för att vara generös måste jag ha prövat girighet o missunnsamhet. Inget är fel, allt måste upplevas på vår resa på jorden, för att lära oss om oss själva.
oj, vad jag svamlar på här, vet inte vad jag skrivit riktigt, hoppas jag inte låter besserwisseraktig,haha! Puss o kram!

i min lilla lilla värld sa...

Tänk att jag längtar efter det hahaha

Malin-Charlotta sa...

Åh vad mycket fina kommentarer! Haft lite fullt upp här med mycket på jobbet och inför mitt lopp på torsdag.

Precis som du skriver, Trillingnöten,allt finns inom oss. Vi behöver bara först hitta det, sen förstå att vi kan använda det och sedan hitta sättet hur vi ska göra. Och sen föra budskapet vidare !!

Och min kära Matilda, hur nyfiken vill du göra oss nu..?!

Anna-Karin! Visst är det så, att det tar olika tid för olika människor och det är inte säkert att det sätt som passar oss, fungerar för alla. Jag är heller inte "där" än i alla mina angelägenheter, men bara smaken av vad det kan ge till mig och till mina medmänniskor, gör att jag är villig för att kämpa mot min rädsla. För jag lever av den övertygelsen, att det är våra rädslor som hindrar oss i våra tankar. I de allra flesta fall..

Å besservisser? vad är det för tankar? Du är som en fyr i min blogg, upplysande och nödvändig för oss alla när vi behöver ledsagas!

Sara! Sara! Haha! Då är allt precis som det ska vara ...Härliga du!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Helt sant! Visst är det så! Tack för de kloka orden!

Malin-Charlotta sa...

Det var så lite, Karin. Att dela med varann är det bästa vi kan göra!

Anna-karin L sa...

Tack Malin för komplimangen där! Ja, rädslor och att inte veta bättre, är väl oftast det som håller en tillbaka. Så är det för mig i a f. När jag ser att någon lyckas trots motgångar och tvivel, blir jag upprymd av glädje. Och när folk tror på mig, trots mina egna tvivel och när jag ibland misslyckas. Livet är en äventyrskomedi...ibland en svart komedi, men ändå;)

Malin-Charlotta sa...

You are welcome, begåvade kvinna!

Och..vi behöver alla färger på vår äventyrskomedi. Allting kan inte ständigt vara rosa, hur skulle det egentligen se ut...;-)

Kärlek till dig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...