18 augusti 2011

Mitt premiärlopp på 10.000 meter - Blodomloppet

Tror aldrig en mil känts så snabb att uppleva, ordspråken "tiden går fort när man har roligt" stämmer som handsken här. För det var ett enda stort adrenalin kalas för en tävlingsmänniska som jag. De första 3000 meterna var det många som sprang om mig, sen blev det tvärtom . Jag nötte på och prickade av den ena efter den andra. Tänkte: Det är bara att mata på liksom. ..som ett litet ånglok..

Det var svårt att komma iväg i starten, trots jag stod långt fram. Tog det lugnt första 5000 meterna, har inte "känt in" mig på distansen än så ville inte gå ut för hårt i början. Dock hade jag kunnat ösa på mer, då jag sprang sista kilometern på 4:08 och det fanns mer att ge. Snittpulsen låg även lite lågt för min smak och tiden är ok men långt ifrån fullständig. En erfarenhet att ta med sig till nästa lopp!  För fler blir det. Men först ska det bli massa härlig träning, det som är det absolut roligaste med att ta sig till ett mål.

Sträcka: 10.000 meter
Tid: 48:12    
Medelhastighet: 4:49
Snittpuls: 89 % Maxpuls: 96 %

11 kommentarer:

klara sa...

Åh va hälrigt att höra att det gck så bra. Jag har aldrig sprunngit ett lopp men jag antar att det är en härlig upplevelse och lite av en folkfest :) Vad är nästa lopp`?
Har tänkt mycket på dig och funderat hur du har det :) Det glädjer mig att se att du fått tillbaka krafterna ifrån olyckan. Kram

Malin-Charlotta sa...

Åh tack Klara! Tänk på dig med och hur du har det med allt!

Det är verkligen en folkfest, var 3900 deltagare idag, fullt med människor fulla av förväntan och glädje. Musik, konferencier och en härlig gemensam uppvärmning med händer och fötter i luften. Haha! Jag är fortfarande helt hög och kan inte sova!! Nästa lopp är den 5 Oktober, också 10.000 meter. Det heter Åstadsloppet och går här i Örebro. Om jag inte hittar nåt i September..man vet aldrig ;-)

Olyckan känns plötsligt så väldigt länge sedan, lite läskigt nu när jag reflekterar över den känslan...Undrar om det är för det är så fartfyllt med allt igen, träning, jobb och livet i sin helhet. Hur som, är det skönt det inte planterade någon rädsla i mig, då hade stora delar i mitt liv förlorats.

Är så glad du tittade in. Det värmer i hela hjärtat mitt.

Kram

Trillingnöten sa...

Uderbart! Bra jobbat! Så kände jag när jag sprang Tjejmilen. Men jag tog en fel grupp tror jag för jag kom liksom aldrig ur klungan kändes det som. Det var folk hela tiden. Nästa gång ska jag ta tidtagargruppen. Jag vet ju nu att jag pallar trycket och milen :) Härligt att få läsa om din upplevelse!

Malin sa...

Aha så du sprang ändå, kul!! Dessutom med en kanontid. Grattis! Du imponerar igen :) Jag hade inte riktigt samma känsla, men sporrar mig framåt.

Anita sa...

Grattis, grattis min kärdotter!!
Trot om du vill men även jag har sprungit ett lopp och kännt av kicken man får av övriga deltagare. För min del var det vårruset. Kommer precis hem efter att ha varit och tittat på en medalj och grattat en väninna som har åkt cykelvasa. Hon tyckte det var tufft men kul men skulle inte göra om det. Något för dig o Håkan
nästa år? kramis

Malin-Charlotta sa...

Hej Trillis! Tack, det var en fantastisk löpupplevelse! Det får bli godkänt för att vara första gången för en tjej som mig, om du förstår. Att fastna i klunga tar energi som tusan, jag kom ej iväg efter ordning igår trots jag stod långt fram. Nästa lopp ska ingen stå framför! Haha!

Ser fram emot att läsa om dina kommande löpupplevelser! Jag håller på dig!

Malin-Charlotta sa...

Tusen tack Malin! Ja smärtan försvann med Voltaren och vetekudde och har inte visat sig sen dess. Jag förstår inte mycket av det! Trodde aldrig jag skulle kunna löpa!

Nu blir jag nyfiken hur det gick för dig, ska titta in i din värld! Hoppas du ha en finfin fredag med sambon i nya härliga bostaden!

Åh tack min kärmor! Det var fantastiskt roligt, Håkan var med som kärleksfullt support! Cykelwasan är inget för oss, det kräver nya cyklar ;-) inga racer utan såna som går att köra i skog! Vårruset, där ser man! Du är så härlig, Anita!

Kram till er allesammans!

LinaTriathlet sa...

Grattis!! :) Vilken superbra tid, grym du är! Bra jobbat!

Malin-Charlotta sa...

Åh Tack Lina! Tiden är godkänd, finns några minuter att jobba på inför nästa säsong och det gillar vi ju!

Hoppas allt går fint för dig! Ska kika in en sväng, är Lidingö för dig som gäller nu antar jag :)

Ha det gott!

Malin sa...

Tack för din långa (uppskattade jag bara :) kommentar. Du verkar vara så himla klok! Den där prestationsdjävulen är inte alltid bra, eller den är nog bra. Bara som du säger att man lär sig att hantera den på rätt sätt. Lära utnyttja den som drivkraft istället.
Hoppas du har en underbar helg!

Malin-Charlotta sa...

Svarar hos dig, Malin! Åh tack för fin kommentarer. Ibland klok som en uggla och ibland dum som en åsna, det är jag det! Som tur är lär sig båda sidorna av varann....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...