7 augusti 2011

10.000 meter i ösregn

Min omskolning till långdistans löpare känns än så länge tuff (ibland undrar jag vad jag gett mig in på) men jag vill tro det lättar om 6-7 veckor när muskler och leder vant sig vid de längre distanserna. Konditionen finns där som ett väntande puttrande långkok, det är kroppen som behöver skola in sig vid de nya löprutinerna.

Ösregnet i blandad terräng blev dagens starka signum. Blodomloppet om 11 dagar tas med ro, är ej i löpform för att kunna sätta upp höga krav. Sista 3000 meterna snittade jag ca 4:35/km vilket vittnar om att det fanns fina krafter sent i loppet. Tiden blev godkänd och jag är nöjd. Har några minuter kvar till mitt första delmål, men jag hinner ta mig dit i lugn o ro.

Sträcka: 10.000 meter
Tid: 49:37
Medelpuls: 88,5 % Maxpuls: 95 %

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen!

Hoppas du har det bra i blötan. Träning och dusch i ett, smart!
Såg du svaret jag skrev för några dagar sen när vi pratade om tv-serier?
Hoppas du får en fin vecka!

Trillingnöten sa...

Det här går ju superbra! Så snabb du är!Jag blir superimpad :) Det som är roligt med löpning över huvudtaget är att man så snabbt kan se resultat. I början i alla fall. Sen får man kämpa lite extra för den där braiga tiden. Hejja dig!

Malin sa...

Det är ju en skitbra tid!! Själv känner jag mit skitseeeg i kroppen gällande löpning just nu. Semestervilan har tagit ut sin rätt på min kropp. Sprang i mark i lördags och var tvungen att gå efter 4 km :( Helt slut. Oj vad självförtroendet går ner i botten då. Men bara på´t igen så drog lite intervaller igår.

Planerar du att köra varje söndagsträning? Jag har inte cyklat racer på flera veckor nu. Luften gick lite ur mig efter Vätternrundan. Men nu är jag grymt sugen så blir en tur på pärlan ikväll. Vet dock inte hur jag ska göra med söndasträningarna i höst. Har inget cykelmål framför mig just nu och känner att det går bort för mkt tid på söndagarna. Men är ju samtidigt kul så vi får se.

Anonym sa...

Glömde det här med tanke på energi och orka fast det är en helt annan sak. En person som fascinerar mig mycket och hennes ork och energi att engagera sig och visa på hur människor i andra delar av världen har det och deras möjligheter eller brist på möjligheter är Annie Lennox. Var den kvinnan få ork att både vara stor artist, förälder, engagerad i världsfrågor och att andra människor ska få möjligheter till bättre liv det begriper inte jag. Men det är ett fantastiskt jobb hon och andra gör. Det är lätt att bli hemmablind och tycka att ens egna bekymmer är så stora men det glömmer man snabbt när man ser hur andra verkligen får kämpa på ett sätt en annan inte kan begripa en gång. Tur att det finns dom som orkar kämpa och visa på att det finns en annan värld utanför en själv och t.ex. pratet om att man "måste" ha det senaste i klädväg och möbelväg och att man "behöver" byta elektronikprylar var och vartannat år. Ibland saknar man lite av 80-talet när så måmga var engagerade i t.ex. Live aid och Band aid. Det är verkligt tragiskt att det ska behöva hända en sån sak som det tragiska i Norge för att människor ska komma närmre varandra och att människor ska få en ökad förståelse för varandra. Det som varade ett par timmar i Norge finns det människor som lever ett helt liv i skräck, terror, smärta,sorg och saknad.

Här är en länk till Annie lenox kanal på You Tube:
http://www.youtube.com/user/AnnieLennox

Här är några till som jag har stor beundran för Clowner utan gränser:

http://www.skratt.nu/om-clowner-utan-granser/

Här är också två klipp från You Tube:

http://www.youtube.com/watch?v=FoV9ArLmPLo&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=9VYWvOTipiQ&feature=player_embedded

Det finns en så fin och enkel berättelse om en äldre kvinna en bit in i det här YouTube-klippet. Inget stort för oss kanske men för henne:

http://www.youtube.com/watch?v=9VYWvOTipiQ&feature=related


Det är häftigt att se vilken betydelse glädjen och skrattet har. Vad den gör för att man ska orka höja blicken och kämpa en dag till och tro på en framtid, en bättre framtid.

Mycket text idag igen. Många tankar blir det ibland från 10.000 meter till ut i vida världen. Hoppas det är fint väder hos dig också här är det kalasväder idag igen.

Malin-Charlotta sa...

Tack alla för era fina påhälsningar!

Och Trillingnöten, det är precis som du säger, det är när "finliret" kommer som det extra kämpet kommer :) Har några minuter kvar till det målet. Huaa!

Hej Malin! Svarar dig i din blogg!

Ulrike: Hej igen! Jo jag har sett ditt svar, har faktiskt inte tänk på det sättet, att det kan vara "igenkännandes skratt". Bra betraktelse.

Faktum är att länkarna fungerar inte på min blogg heller, jag få kopiera adressen och öppna separat.

Jag skrev det här inlägget för ett tag sedan, med tanke på vad du beskriver ovan:

http://malin-charlotta.blogspot.com/2011/05/bortom-all-ytlighet-finns-en-annan.html

För övrigt knackar hösten snart på här, löven har börjat falla och när jag steg upp i morse var det bar 12 grader varmt i luften. Hoppas du haft en fin dag!

Matilda sa...

En sak är säker. Jag känner en stålkvinna med vingar liknande dom som änglar har.

i min lilla lilla värld sa...

Det är ju för bövelen en riktigt bra tid. You go girl..

Ja, visst är det fantastiskt? Men är man öppen för nya vänskaper så hittar man dem =)

Anonym sa...

Jag har läst det du skrivit på länken som stod ovan. Det var som du skrev om mig. Även om jag förstår att dom du beskriver har gått igenom ett långt större helvete än mig, fast jag tycker att mitt räcker och blir över. Idag mötte jag en person igen som ansåg sig ha rätt säga dumma saker till mig och behandla mig kränkande. Av någon konstig anledning står alltid såna personer "runt hörnet" dagar jag mår bra och känner mig stark. Visst möter man utmaningar i livet och man kan inte hänga läpp för allt men dom här dagarna möter jag inte såna utmaningar. Jag möter såna personer som verkligen anser sig ha rätt att sätta mig på plats kränka mig i högsta möjliga grad.
Ner i skosulorna ska jag. Dom här personerna anser sig ha en rätt och en makt att göra andra illa och dom personerna jag pratar om njuter av det. Det är otäckt att se i deras blickar vad dom njuter av det. Ibland pratar man om vad en del brottslingar gör och hur fruktansvärt dom beter sig mot sina offer. Det finns tyvärr närmre än vad man tror och i fler "vanliga" människor än vad man tror bor det en liten sadist. Självklart gäller det inte alla människor.
Det förvånande många som har en brantare väg än många andra. Istället för att människorna omkring dessa personer hjälper dom som har den brantare vägen lägger dom istället dit nya hinder eller visar dom här personerna på avvägar. Det är konstigt! Men det är svårt att tro att det finns om man inte upplevt det själv eller är en närstående till en som råkat ut för sånt här.
Det är första gången jag mött, läst om, någon som fått se världen som jag gjort. Har jag berättat för någon i min omgivning om det jag sett eller varit med om tror och lyssnar inte folk på det jag säger. Då har jag inte ens berättat en tusendel av det jag varit med om eller fått se. Tyvärr, som jag tror att jag sagt förut, inte bara jag har drabbats jag har sett alltför många blivit kränkta. Dessutom på platser och av personer man inte förväntade sig det av. Utan platser där dom här personerna skulle blivit bemötta med respekt, omtanke och kunskap. Det är då jag blir imponerade av personer som t.ex. Annie Lennox som någonstans har hittat en gräddfil i det här tillståndet och ändå får folk att lyssna. Inte alla men tillräckligt många för att det ska vara många, väldigt många. Någonstans har hon och några med sig eller fått med sig en kunskap om hur man trots misär, död, sjukdomar och alldeles för jobbiga saker att lyssna på ändå får folk att lyssna. Dessutom, och det är otroligt tycker jag, dessutom får dom folk att agera och göra något åt det. Till det bättre!
Ja, inte blev det ett kort inlägg nu heller.
Hoppas du också haft en fin dag!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag tycker att din löparprestation är imponerande bra! Lycka till på Blodomloppet!

Malin-Charlotta sa...

Tack för din uppmuntran, Karin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...