11 november 2011

TRX - när styrka och funktion bekänner färg

Idag var det dags för en TRX-lektion av en instruktör på Friskis & Svettis då jag vill åt den funktionella träningen. Visst är det härligt att lyfta vikter på gymmet, men jag vill ha funktionen i kroppen att fungera för att få ett hållbarare resultat och verkligen kunna ha nytta av min styrka i vardagen.

I TRX använder du dig av din kroppsvikt och genom att ändra vinklarna i dina övningar till "lätta eller "svåra" positioner kan du reglera hur mycket du vill använda av din kroppsvikt och därmed bestämma svårhetsgrad, vilket gör att den passar alla. Upptäckten görs omedelbart vart kroppen sviktar i balans, stabilitet, rörlighet  och stryka. Man tränar i kroppens alla rörelseplan, precis som det rörelsemönster du använder dig av i din vardag. Jag fick både positiva och mindre positiva överraskningar när jag utförde övningarna, så det finns att jobba på. Det går helt enkelt inte att "fuska" som i den traditionella styrketräningen, då fallerar hela övningen. De små musklerna ropar "hej vi vill också vara med" och den riktiga kroppsfunktionen kommer verkligen till sin rätt, eller inte.

Min instruktör var en klippa och hade bland har en av de vassaste bålstabilitet jag någonsin sett. Här kommer inte bål träningen undan. Så 8-pack släng er i väggen, det här är vad jag kallar tränad bål! Till alla er som styrketränar och har möjlighet till en TRX och instruktör på ert gym, boka en tid omedelbart. Det är så mycket mer än att hänga i maskiner och vikter.


Visst är muskler vackra men de är ännu vackrare om de fyller sin fulla funktion.


Läs om TRX 

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa, funktionell träning är vad jag är ute efter också och jag testade faktiskt så sent som igår, just TRX igen – kul!
///Sofia från träningslärakursen

Trillingnöten sa...

Jag är så himla sugen att testa TRX...tyvärr är det dyrt att köpa och i min lilla stad är det väldigt begränsat...dock när jag flyttar till NYC, så ska jag testa :) verkar så bra!

LinaTriathlet sa...

Funktionell träning är så bra! Har aldrig prova TRX men skulle gärna vilja! Grymt när man involverar även de mindre musklerna.

Ha en fin helg!!

Malin-Charlotta sa...

Sofia! Vad kul du tittar in, nu har vi ännu mer att prata om på utbildningen :) !!

Malin-Charlotta sa...

Trillingnöten: Då har du något att se fram emot!! Jag vet inte vad det kostar, men kan tänka mig det sticker iväg. Sen ska man ju ha en bra plats att skruva upp det på, så att det inte rasar....

Tycker absolut du ska testa, Lina. Du får med coren på ett helt fantastiskt sätt vilket kommer gynna dig enormt i din sport.

Ha en finfin helg allesammans! Själv har jag sovit 9 timmar inatt. Underbart!

Matilda sa...

TRX är en del av paradiset i den funktionella träningen. Inte många muskler som inte får sitt, finfina grejor!

Malin-Charlotta sa...

Samtycker Matilda! Blir nyfiken nu om du tränar TRX ..

klara sa...

VA roligt att du funnit detta smarta redskap. JAg tycker TRX är superbra. Först fattade jag inte vad det var när de ställde in ställningen i stretchrummet men efter en genomgång med PT insåg jag vad fiffigt det är med TRX. Brukar köra en magövning då man sätter fast fötterna i öglorna och drar in benen mot magen (du vet nog vad jag menar ;) Tycker den är superbra. Har funderat lite på att köpa egna TRX till sommaren.

Malin-Charlotta sa...

Kul du testat det, Klara! Och, ja magövningen gjorde jag igår, har en makalös träningsvärk från höften och uppåt i hela kroppen idag av alla nyheter, haha!

Jag blev jättesugen på att komplettera min instruktörs licens med en utbildning i TRX, får se om jag hittar någon och vad det kostar :)

Och vem vet, till sommaren kanske vi hänger i varsitt rep i trädgården!

Maggi sa...

Fan M-C...jag skrev värsta långa meddelandet imorse på tåget, självklart försvann allt.

DU....JAG tycker det är grymt coolt att sitta plugga en fredagskväll. Kör på´ba!

TRX...är det dom där banden som man hänger i taket? Om det är det så har jag provat det, SJUKT GRYM TRÄNING!!!
Hoppas du får en fin lördagskväll!

Malin-Charlotta sa...

SnyggMaggi! Svarar hos dig :)

Viktkamp sa...

Jag har en hatkärlek till TRX!! =) Kram

Malin-Charlotta sa...

Så kan det också kännas, Emma! Och då är det rätt för dig :)
Hoppas du har en fin helg.

Kram!

Malin sa...

Aha, kan man boka en instruktion i det på friskis? Hade jag inte alls koll på. På kvarnen eller Öster?
Jag vill oxå testa :)

Malin-Charlotta sa...

Åh, klart du ska! Ja visst kan man det, Malin! Tror det är relativt nytt. Mailar dig hur du ska göra!

Anonym sa...

Låter spännande!!

Malin-Charlotta sa...

Testa Maja, om du har möjlighet! Ta hjälp av en instruktör. Du kommer inte att ångra dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...