9 november 2011

Lyft blicken och välj rätt partner till ditt sinne

Om ögonen svider och kroppen känns orkeslös. Om kylan tränger sig på utan att fråga om lov och frosten på rutan får dig att dra en lång suck. Om du längtar till helgen där en sovmorgon väntar eller till de varma sommardagarna två årstider bort.

Lyft blicken och se utåt. Lämna dina grå tankar och längtan till framtiden för att se vad du har just nu.

Jag försov mig imorse. Frost att skrapa på rutan och en bil som inte ville starta. Dags att byta batteri. Fick väcka min älskade sambo som fick kliva upp och dra fram startkablarna. Kallt och halt på vägen ut mot landsbygden. Stämpelklockan visade över tiden denna morgon. Men jag valde inte att ta med mig allt 'det där'. Jag lämnade bekymmersrynkan och flyttade fokus utåt, för det finns alltid något vackert att lägga sinnet på i naturen. För hur det än är har jag alltid ett val hur jag vill leva min dag. Idag föll lyckovinsten till denna magiska soluppgång jag fångade spegelbilden av. Den vill jag ha som partner i mitt minne resten av dagen.

10 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Så sant! Positivt fokus! Det finns alltid nåt som är bra med en dag, en situation och en person :)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Rätt inställning! Många (inklusive mig) är mycket att lära av dig!

Malin-Charlotta sa...

Hej Trillingnöten & Karin. Det kanske inte fungerar alla dagar om året, men det är de tankar som vi föder, som också växer. Något att tänka på!

Och Karin, vi lär av varandra <3

klara sa...

"När du länktar till sommardagarna två årstider bort"... ja jag känner mig minst sagt träffad där. Jag har så lätt att bli deppig av mörkret och vill bara att det ska bli vår på en gång. Men det är som du säger man behöver leva här och nu, se det fina som finns idag. Vissa dar har jag väldigt svårt för det men jag jobbar på det och det är ju himla bra att bli påmind om det när man tittar in på din blogg. kram <3

Malin-Charlotta sa...

Min fina Klara!

Vi kan bara göra vårt bästa. Insikten är första steget till förändring, det är så lätt att tänka som man alltid ha gjort. Och vi är alla där, mer eller mindre :)

Stor Kram

Viktkamp sa...

Perfekt inlägg =) Tänkvärt!

Sv: Ja jag är laktosintolerant =) Köper dem två varianterna som är på bilden =)

Kram

Annie sa...

Vi har alltid val. Jag väljer som du Malin. Från här kan det bara bli bättre brukar jag tänka och oj vad bra dagarna brukar bli!

Förr var jag som många andra "vilken skitdag detta blir när den börjar såhär." Och jodå, många gånger blev det just sådana dagar då.

Positivt tänkande tar oss så långt!

Malin-Charlotta sa...

Hej fina Annie & Emma!

Våra tankar är så viktiga. Det är med dom våra liv skapas!

Och vi har alla varit där, med tankar av det mer grå slaget, så håller med dig, Annie. Hyjedamej vad många "grå" dagar det blev utan att det ens fanns den minsta sanning i varför!

Tack för ni tittar in och delar allesammans :)

Malin-Charlotta sa...

Hej Dixi och tack för ditt erbjudande. Fortsätt att ta hand om dig!

Matilda sa...

Kloka fina Malin. Så sant så sant. <3 Och vem vill inte vila sina sinnen på en sådan soluppgång? 
Men så är det ju också så... allt vi har är nuet, då är det väl bättre att njuta av det än att längta bort till något vi inte ens vet om vi har. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...