24 oktober 2011

Kvitto på att kondition är en färskvara

Är inne på min 10:e vecka som skadad i Tibialis posterior. I sex veckor av dessa har jag legat på ca 20 % träning i kondition ( ett pass istället för fem) men har nu ökat försiktigt till tre igen, dock inte alls på samma intensitet (puls aktivitet) som tidigare. Min vilopuls har stigit med ca 12 slag på dessa veckor. Så det går fort att tappa flås och det är ett verkligt kvitto på att kondition är en färsk vara. Den centrala kapaciteten (tex hjärta, lungor) klarar sig dock bättre från uppehåll än den lokala kapaciteten (de arbetande musklerna). På ca en veckas uppehåll har redan den centrala styrkan försämrats. Så då gäller det att ha det mentala med sig, att inte skapa stress i kroppen och hitta alternativ träning. Bara för att en muskel är skadad, fungerar ju faktiskt flera andra.

Hur tar jag då min vilopuls?

För mig passar det bäst att ta den på kvällen när jag har legat och läst en stund och sedan ska sova, eller på morgonen med hjälp av min pulsklocka. Det är lite olika hur mitt liv ser ut med arbetstider osv. Jag drömmer ofta mycket precis innan jag vaknar, så min vilopuls är oftast högre än på kvällen, vilket är ovanligt. Det viktiga är att ta minst 3 dagar i rad och ur de dagarna få fram ett snitt. Vissa tar en hel vecka, det olika vad som passar individen, men man får då fram ett säkrare snitt. Det handlar om hur noga man vill vara och hur stor betydelse vilopulsen har för den träning man bedriver. För mig är det en riktlinje hur bra tränad jag är i min konditionsport.


Har ni koll på eran vilopuls? 


Tjejvättern 2011

4 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Ja, det går fort när man inte tränar!! Jag brukade ha en vilopuls på 82 slag eår minut, nu är den nere på 52. Det är ju ganska bra förändring... :) Jag hoppas att din träning går bra nu när du ökar!

Malin-Charlotta sa...

Det är en riktigt bra förbättring,Trillis !!! Hejja du!

DjHawkeye sa...

De är inte snittet under de dagarna man mäter vilopulsen utan den lägsta puls man uppmäter som blir din vilopuls.

Malin-Charlotta sa...

Så kan man också räkna! Tack älskling!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...