1 juli 2012

Våga vila


Det är lätt när man vill mycket och ofta av det roliga att glömma bort det viktigast av allt, VILA.

Det tar 1- 5 dagar för kroppen att återhämta sig efter träning/tävling beroende på belastning och hur vältränad man är. Vilan krävs för att du ska nå en återuppbyggnad och en förbättring till nästa gång du tränar. Utan vila får kroppen aldrig en chans.

Har man många olika träningsformer i sitt schema kan man välja att fördela belastningen mellan muskelgrupper och aktiviteter dagen efter, men tänk då på att kroppen fortfarande har fullt upp med återuppbyggnaden från dagen innan, så du ger den dubbel jobb. Tränar du styrketräning ska du också ta i beräkning vilka muskler som var de sekundära i ditt pass du tränat och inte bara de primära. Det är klokt att låta även de sekundära att vila. Ett exempel på det är att har du tränat bröst där axlar och triceps gör mycket arbete, ska du även vila dom musklerna dagen efter, även om du inte haft dom som målgrupp under ditt pass.

Själv sprider jag ut belastningen, tränar varierat och lyssnar till kroppen. Hel vila 2 dagar i veckan om jag inte befinner mig i en överträningsperiod, då har jag 1 dags vila. Men det har funnit en tid då jag tränat alla veckans dagar med önskan om att det funnits mer dagar ändå. Med skador och nedbrytning som följd.

Idag vet jag att merträning inte ger mersmak.

Nu vill jag att du tänker efter hur just du gör, är du sann mot dig själv och vilar tillräckligt?




Min pärla Rasmus 

14 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Bra tänkvärt inlägg! Jag är nog en av dom som vilar alldeles för lite! Det är något jag måste bli bättre på! Tack för kloka ord! Du väcker bra tankar! Kram!

Malin sa...

Idag har jag vilat :)
Sått lite sallad, en lugn o kort cykeltur till en kompis där det vankades fika o tjejsnack, nu glass i soffan.
Inte alls dumt med vilodag :)

Trillingnöten sa...

Jag försöker tänka på det, men så blir man så glad av träning :) Imorgon ska jag i alla fall ta en PW och ta det lugnt :)

ZtorZillen sa...

Så det är en myt att man kan träna varje dag? Även om man varierar muskelgrupper och träningssätt?

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Bra skrivet! Jag tror tyvärr att alltför många träningsinbitna vilar lite för lite. Jag har också alltid 2 vilodagar i veckan.

klara sa...

Jag har vilat mer och mer det senaste året. Jag känner att kroppen behöver det :)

Malin-Charlotta sa...

Det är inte alltid lätt att hitta balansen, Lina. Särskilt inte för dig som tävlar i triathlon! Men övning ger färdighet. Sköt om dig!

Malin-Charlotta sa...

Så ska en vilodag tas, Malin!!!

Malin-Charlotta sa...

Tack för en bra fråga Zillis! Svarat i ett nytt inlägg!

Malin-Charlotta sa...

Hej Karin och Klara! Låter sunt tycker jag!

Linn sa...

Tack! /En som sitter med träningskläder - och andan i halsen - men som kommer ta av dessa och lägga mig i ett bad istället.

Matilda sa...

Spännande att läsa ditt nyaste inlägg och inlägget under det. Speciellt när jag vet hur olika tänk vi har!

Malin-Charlotta sa...

Vad underbart att läsa, Linn <3

Malin-Charlotta sa...

Visst är det givande, Matilda, att ta del av varandra. Och jag vet vi tänker olika och att vi är också lika starkt "troende" på vår filosofi!

Och ändå, så är vi sams och älskar varandra ;-) !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...