7 juli 2012

Vad jag anser om att träna varje dag


Jag fick en mycket bra fråga från en läsare till mitt förra inlägg som jag gärna svarar på, ska försöka hålla mig kortfattad då jag skulle kunna skriva en bok om ämnet!

Frågan kommer från Ztorzillen och löd: 

Så det är en myt att man kan träna varje dag? Även om man varierar muskelgrupper och träningssätt?

Mitt svar: Jag skulle inte vilja säga det är en myt, utan hänger snarare på vad man har för träningsideologi. Som vi vet finns det miljon uppslagsverk om hur man ska träna, äta osv för att nå bästa tänkbara resultat. Alla anser sig ha rätt och jag kan bara se till de olika utbildningar jag gått, att det faktiskt skiljer på vissa fakta. Man får till sist slå ihop allt i en kunskapsbunt och fråga sig själv vad man som tränare/idrottare anser vara mest logiskt/realistiskt eller sunt i vissa frågor.

Sedan gäller det att skilja på träning och rörelse. Vad jag syftade på i mitt inlägg var träning. Rörelse varje dag är toppen, så som vardagsmotion i alla dess former, att sitta helt still från morgon till kväll är inte önskvärt för någon kropp.

Om du tränar varje dag och då utsätter kroppen för mer belastning än vad den är van vid, behöver den återhämtning för att bygga upp sig till en starkare nivå. Utan den vilan sker ingen förbättring. Återhämtningen skiljer sig självklart från person till person och är beroende på hur vältränad man är, fysiska och psykiska egenskaper, vad man gjort för aktivitet, i vilken intensitet man tränat, hur långt passet var, vilka övningar man gjort och vilka muskelgrupper som aktiverats osv.

Visst kan du, om du vill, träna varje dag och fördela belastningen i kroppen, men ha då i tanken att kanske kroppen fortfarande reparerar på det du tränade dagen innan beroende på hur hårt du tränat, när du börjar på nästa aktivitet. Men det tillhör inte mina rekommendationer av flera skäl.


Just ett sådant skäl är den mentala vilan, något som många missar, att åtminstone en dag i veckan få släppa alla träningstankar och fokusera på andra behövliga saker för att få balans i livet. Jag tycker också det är viktigt att ha en vilodag för att "testa hur jag mår utan träning". Det är oerhört lätt att hamna i ett beroende, utan att man själv märker det och även om många anser att det är ett bra beroende, är det fortfarande just ett beroende. Och då kommer man till frågan Vem jag är utan min träning? Kontroversiellt ämne!

Så vart står då min träningsideologi när det kommer till vila? Ja, många tränar för mycket, även eliten. Att träna 7 dagar i veckan är något jag inte skulle rekommendera och då härleder jag till några av de många faktorer jag skrivit ovan. Slutligen vill jag poängtera att vi alla tycker olika, vi gör och snappar upp det som passar oss bäst, vilket förmodligen leder till att en idrottare som vill träna 7dagar i veckan förmodligen inte kommer anlita mig som fystränare. För vi har helt enkelt olika ideologier som vi tror stark på.

Tack för din fråga & Välkomna med fler! 


6 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vilket bra inlägg vännen! Sen kan det ju gå i perioder när man behöver mer vila (både mentalt och fysiskt) och ibland när man kör på lite mer :) Så känner jag. Ibland är jag verkligen på G och kör mycket (fast blandad träning) och ibland är jag mer i vila :)

klara sa...

Bra inlägg. Jag håller med dig och tycker det är för mycket att träna 7 dagar i veckan. Givetvi är det individuellt men det finns många som pressar sig till att träna fasstän de kanske inte orkar och har lust. Och då har man ju tappt glädjen i träningen

Malin-Charlotta sa...

Precis Trillis, man lägger träningen i perioder, det gör jag också. Vissa veckor tränar jag 6 dagar i veckan för att sedan sänka både intensitet och duration i nästa period.

Det viktigaste av allt är ändå att alltid lyssna på kroppen, att inte fastna i en träningsslinga bara för att det är så man bestämt att man ska göra.

Malin-Charlotta sa...

Hej fina Klara! Glädjen är så viktig! Utan den är vi inte mycket på träningsarenan.

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Tycker du ger ett mycket bra svar där. Jag hör också till dem som tycker att både kropp och knopp behöver vila från träning minst en dag i veckan.

Malin-Charlotta sa...

Då är vi två Karin!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...