21 maj 2011

Löpträning utan prestation och tidtagning. Det var endast jag & kroppen i ett underbart samspel.

Teknikträning. Det handlar om att få gluteusmusklerna att jobba, de vill gå i dvala på min kropp, därav den smärta jag tampats med i framsida/insida lår ett tag nu i löpningen. Träningen ska få farten uppåt och framåt istället för att försvinna i sidled i höfterna och därmed skapa ogynnsamma påfrestningar. Fram med bäckenet, stadig båtstabilitet, överkroppen mer upprätt och axlarna i en liten gungande rörelse tillsammans med kroppen för att förklara det enkelt. Samspel av löpmusklerna och steget kommer bära din kropp hur långt som helst, sa min kiropraktor Johan när vi pratade teknik. Konditionen har du och när då får musklerna att jobba rätt blir du farlig i spåret.

Det var faktiskt så det kändes idag, jag kunde inte sluta springa, känslan och lättheten var helt enorm. I med och motvind och kraftigt sänkt farthållning för att öka kroppsmedvetenheten och få en uppfattning hur musklerna jobbade, gled jag fram i spåret. Det blev aldrig jobbigt. Inte i uppförsbackarna, inte när vinden blåste kraftigt åt fel håll, inte ens på sista kilometern. 10 enkla kilometer och kroppen var full med träningsendorfiner. Blev en fin joggingtur med kroppen i fokus, inte prestationen eller klockan. Den tittade jag på när målet var i hamn.

Min träning: 
10 kilometer
Tid: 52:58
Intensitet: 81.9 % av maxpuls

2 kommentarer:

Maggi sa...

Sheet...bra tid! Vill också få in rätt teknik =)

Malin-Charlotta sa...

Det blir en helt annan löpning! Du får ta hjälp av din PT sen, Maggi :) Är guld värt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...