16 mars 2012

Nr 4 2012: Storslam & rekord i armhävningar

Vi klarar så mycket mer än vad vi tror och armhävningar är en perfekt mentalt träning jag brukar använda för att testa min psykiska förmåga. Min mål lista 2012 sa 50 armhävningar 1 april och idag krossade jag det målet, på ett annorlunda vis. Armhävningstest är inget jag rekommenderar till de som inte har bra funktion i sina stabiliserande muskler på baksidan av överkroppen eller har dålig bålstabilitet. Jag håller ett lite bredare grepp än normalt då den vinkeln är gynnsammare för just min axelskada. 

Skulderbladet ska kunna hållas på plats och axeln ska ligga kvar i neutral position, dvs inte åka fram (se fotot). Det kräver mycket träning av bla serratus anterior och rotator cuffen. De inre magmusklerna ska vara ordentligt på kopplade då ryggen annars ger efter och börjar svanka. Tyvärr ser jag dagligen både kvinnor och män som inte gör en säker armhävning. 

Min serie löd:

20 st - 90 sekunders vila 
30 st - 120 sekunders vila 
40 st -150 sekunders vila 
                                   50 st - Yes! 
Att nå sina mål ger kraft att våga pröva nya

11 kommentarer:

Annie sa...

Tufft jobbat att fixa det i pyramid istället för drop! Du är grym!

Suzan sa...

Heja!!

Malin-Charlotta sa...

Hej & tack Tjejer!

I love armhävningar!

Karin sa...

Dude! Du är grym

LinaTriathlet sa...

Grymt med så många armhävningar!

Jag gjorde 50 idag och tyckte det var jobbigt!Men Nästa gång ja då måste jag ju göra fler ;)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Wow! Det märks verkligen att du gillar armhävningar och att du är grym på det! Bra jobbat!!! Kram

PS. Det var inte vitsippor jag såg. Det var snödroppar. Jag skrev fel...

Malin-Charlotta sa...

Vad härligt Lina! Jag är övertygad om att du fixar till min serie i ett nafs :)

Du vet, när inte benen fungerar som de ska, får man hitta nya mål ...

Malin-Charlotta sa...

Tusen Tack Karin! Du har så rätt, armhävningar är helt klart en favorit! Nu kommer jag dock inte fortsätta med uthållighetsträningen, utan gå över i en tyngre period. Och då brukar repsen och mjölksyran falla ganska snabbt :)

Viktkamp sa...

mina handleder höll inte för armhävningsutmaningen =(

Roligt att du klarade ditt mål =)

Malin-Charlotta sa...

Nej, det är tufft för handlederna. Jag får göra dom i perioder då min tennisarmbåge är bra och det är den nu (peppar-peppar)

Sköt om dig, fina Emma!!

ZtorZillen sa...

Sjukt imponerande!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...