10 september 2012

Viktigt meddelande: Var rädd om andras drömmar

 Jag vill prata om våra drömmar som för många är det viktigaste och värdefullaste som finns.

Sätt dig ner och fundera på hur du är och uppmuntrar din sambo, dina vänner eller andra medmänniskor när de öppnar sig om deras önskningar i livet. Det kan vara allt från att vinna ett lopp, byta jobb, få barn, åka på en resa, utvecklas personligen eller kanske studera på äldre dagar. ALLA drömmar är lika viktiga och lika stora. Hur möter du dessa tankar, uppmuntrar du, är du tyst och tänker eller stjälper du? Din roll kan vara oerhört viktig för människan du har mitt emot dig, det kan vara en positiv putt framåt men också en hård knuff bakåt.

Jag slogs av detta då jag släppte en dröm jag haft i många år för en vän och fick kommentaren: 
Det klarar du aldrig!

Som tur är står jag på jorden, vet vad jag ska och tänker fortsätta dit, även om drömmen är väldigt, väldigt stor. Men alla har det inte det jag har och kan då falla sönder av en sån kommentar 
och sluta sträva mot sin dröm.

En mycket nära vän sa till mig något klokt:

"Man trampar inte på andra människors drömmar. Ingen dröm är fånig. Och kom ihåg, att ingen kan ta ifrån dig din dröm"

Ta med Er det i livet, kära läsare, när ni möter era medmänniskor och deras innersta tankar.


8 kommentarer:

Malin sa...

Vilket bra inlägg!!
Det har så stor betydelse vad andra säger. Jag berättar tyvärr inte allt för vissa personer nära mig för att jag vet att jag alltid får ett negativt mottagande,vilket är oerhört sorgligt.
Vad ledsen man blir när någon nära svarar så när man berättar om sina drömmar. Även om man är stark och inte tar åt sig är det ju oerhört tråkigt.
Det sista är betydligt bättre. Så rätt och så bra!!
Jag tror att vill man något så klarar man det. Är drömmarna tillräckligt starka kan ingen trampa på en, utan man klarar det!

ZtorZillen sa...

Underbart inlägg..och så sant och tankvärt. Många gånger tror jag att man inte tänker på att den andra människan faktiskt väljer att dela med sig av sin själ när man berättar sin dröm..att då skjuta ner den är otroligt respektlöst...

klara sa...

Vilket bra och tänkvärt inlägg Malin! Du har så rätt i det du skriver! Kram

Malin-Charlotta sa...

Jag brukar uppmuntra till att omge sig med vänner som ger god energi, ger kärlek och stöttar, men det är inte riktigt så enkelt då ibland vänner " kommer med på köpet". Ungefär som man får svärmödrar, bröder, systrar, kolleger .. Ja du förstår vart jag vill komma.

Jag lever dock efter samma övertygelse som du, att vill man något tillräckligt mycket, går det... Heja oss Malin!!!

Malin-Charlotta sa...

Kan inte annat än att hålla med dig, Zilliz.

Malin-Charlotta sa...

Det blir rätt för dig, Klara, eftersom du är en av de människor som aldrig skulle trampa på någon annan.

Kärlek

Linn sa...

Fint skrivet. Idag kommer mitt brev till dig <3

Malin-Charlotta sa...

Älskar dina brev!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...