8 september 2012

Min nuvarande träning

En del har blivit nyfikna på hur jag lägger upp min träning och hur jag tidsmässigt hinner. Schemat nedan är hur det ser ut just nu, men eftersom jag periodiserar min träning pga säsong och tävlingar, skiljer sig upplägget och tidsåtgången en hel del mellan månaderna.

Den som har högsta rösten att lägga schemat är min kropp, jag har skador att ta hänsyn till och även mina slitningar sen jag var sjuk. Det innebär jag ibland får tänka om och ändra, vilket kräver flexibilitet i träningen.

Nuvarande Veckoschema

2-3 cykelpass (alternativ: långdistans ca 90-120 km i zon 2, tempo ca 20-40 km zon 3, kortare distans/teknik 50-70 km zon 3, backträning zon 3-4)

Löpning 1 pass/femte dag ( alternativ: intervall-medeldistans-teknikpass-backträning)

Styrka överkropp framsida 1 pass (bröst/triceps/axlar + armhävningar stabilitets träning)
Styrka överkropp baksida 2 pass ( pass 1: hela övre ryggen/tricpes - pass 2 TRX/bicpes + fokus de små ryggmusklerna (rotatorkuffen) inkl baksida axlar ) 

Bålträning 3 pass + rörelseträning 

Golf ca 4-6 timmar/veckan fördelat på 2-3 tillfällen

Total tid: 17-22 timmar
1 hel vilodag + 1 dag med enbart 2 timmars golfträning

Detta schema är en lättare period av träning. När jag går in i en periodisering som är tyngre, vilar jag 2 dagar i veckan eftersom passen blir tuffare i intensitet. Som ni ser är golf nytt och det är inte en sport som jag kommer att börja spela aktivt, utan den lär jag mig för att jag instruerar golfare i mitt jobb. Jag behöver lära mig rörelserna och bästa sättet är att själv uppleva den.

Jag tränar bålträning separat 2 pass/ v på morgnarna innan jobbet vilket både ger en fantastisk start på dagen och mer kvalitet på träningen än om jag skulle köra den tillsammans med den andra styrketräningen. Dessa dagar blir det även ett em pass i någon av de andra aktiviteterna. Jag cyklar även ibland till jobbet ( tur & retur 50 km) vilket blir "gratis träning i tid". Som ni ser har jag ingen specifik benträning och det beror på att jag ännu inte vågat mig på det efter min skada.

Vintertid ökar styrketräningen, cyklingen minskar i distans, men inte i antal pass, löpningen oförändrad och golfen uteblir till fördel för skidåkning som blir nytt inslag i vinter (om vi får snö i Öret dvs) Jag kommer byta ut ett pass på trainern till ett spinningpass. Box pass, jumpa och core hoppas jag kunna få in då och då, bara för att det är så roligt och även nyttigt att göra nya saker i träningen så man inte fastnar i det gamla!





5 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Tack för att du delar med dig! Kul och se hur du tränar! Hoppas på snö, skidor är ju en fantastisk träningsform. Härligt att få vara ute och hela kroppen aktiveras. I Luleå behövde man ju inte fråga sig om det skulle bli någon vinter, i Varberg får vi se, hoppas på skidspår så man får lite variation i träningen! :)

Trillingnöten sa...

Vad kul att läsa om tycker jag! Jag gillar att se hur andra lägger upp sin träning och få inspiration!

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Intressant att läsa om. Mycket träning där! Imponerad över hur du hinner med!

Malin-Charlotta sa...

Ibland kör det ärligt talat ihop sig, Karin. Men det är ju precis som livet är emellan åt :)

Malin-Charlotta sa...

Vi lär oss mycket av varandra vill jag tro!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...