28 oktober 2012

Vinterns grundträning är här

Utomhus säsongen är förbi och nya tider väntar. Min grundträning på cykeln lägger jag upp på följande sätt:

Vecka 1-3
4 pass fördelat på 8 dagar

-1 spinning pass av varierad karaktär
- 2 pass på trainern à 24 minuter/puls 70-80 % av HF
- 1 pass på trainern 35 minuter/puls 60-70 % av HF

Jag börjar mjukt, konditions träningen har mer eller mindre nere legat nere de senaste veckorna efter pga av högt tempo i den övriga vardagen. Jag vill inte pressa kroppen med mer stress.

Jag lägger min veckoplanering i tre veckors intervaller då jag tycker två veckor är för kort och fyra för långt. Helt efter eget tycke med andra ord. En successiv ökning kommer att ske periodvis både i puls och tid, nu handlar det mer om att vänja mig vid att sitta i en mörk källare och trampa cykel. Första passet gick idag, kändes riktigt skönt, gillade mörkret och att få bli tufft svett. Pulsen var dock lite ovanligt hög, så får vara observant på kroppen i veckan. Själv skulle jag snarare tro att jag pga låg tränings intensitet den senaste tiden, är några mitrokondier fattigare...

2 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

Kul och få se och ta del av din planering! :)

Malin-Charlotta sa...

Det kommer mera, Lina! Blir ju inspirerad av dig & flera :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...